blog

Vitaliteit is de drijvende kracht achter succesvolle organisaties

Vitaliteit is een succesfactor voor jouw organisatie. Door te investeren in vitaliteit daalt het verzuim en stijgt de duurzame inzetbaarheid, productiviteit en het welzijn van de werknemers. Vitale medewerkers zetten graag een stap extra voor de organisatie en zijn meer geïnspireerd en betrokken dan niet-vitale medewerkers. 

Hoe zorg jij er als HRM’er voor dat jouw organisatie vitaler wordt? 

Je kunt je medewerkers niet verplichten om vitaler te worden. Geen enkel mens vindt het leuk om tot iets verplicht te worden. Door middel van coaching, voorlichting, functioneringsgesprekken en andere middelen kun jij ervoor zorgen dat de medewerkers graag zelf vitaler willen worden. Moedig medewerkers aan om met eigen initiatieven en ideeën te komen voor een vitalere organisatie. Voor het stimuleren van de medewerkers kun je ook leuke extra’s aanbieden zoals korting op een sportschoolabonnement. 

Weg met de ongezonde snacks en meer bewegen!

Zorg ervoor dat er geen ongezond voedsel te koop is op de werkvloer. Ruil de snoepautomaat in en zorg voor gezond eten in de kantine, tijdens lunchbijeenkomsten en op de werkvloer. Ook beweging is erg belangrijk voor de medewerkers. Een hele dag zitten is niet gezond voor je lichaam. Staand werken is een middel om beweging bij de medewerkers te stimuleren en ook kun je vaker korte pauzes inlassen. Dit heeft ook een positief effect op het contact onder de collega’s. Je merkt dat ze vaker een praatje zullen maken met collega’s en dit zorgt weer voor ontspanning. Ook zal je zien dat de korte pauzes een goede stimulans zijn voor frisse ideeën, nieuwe inspiratie en het zorgt voor meer energie. Een rustige werkplek is ook een belangrijke factor voor een vitale organisatie. Zorg ervoor dat werknemers zowel thuis als op kantoor een ergonomisch verantwoorde en rustige werkplek hebben. 

Met een aantal simpele aanpassingen zorg jij er al voor dat je medewerkers vitaler worden. Blijf niet stilzitten en zorg voor meer vitaliteit onder jouw medewerkers!